Bilişsel davranışçı terapi veya BDT, yeme bozukluğu olan
yetişkinler için kanıta dayalı lider tedavi yöntemidir ve aynı zamanda daha
genç hastalarla kullanım için uyarlanmıştır. Bir kişinin düşüncelerinin,
duygularının ve davranışlarının birbirine bağlı olduğu ve yeni, sağlıklı
düşünce ve eylemleri desteklemek için yeniden yapılandırılabileceği teorisine
dayanır. BDT
ile bu problem düzeltildiğinde bireysel ve grup terapileri için temel sağlanır.
Yeme Bozukluğuna Verilen Örnekler
Bilişsel davranışsal
model, hem düşüncelerin hem de eylemlerin yeme bozukluğunu sürdürmede
oynayabileceği önemli rolü vurgulamaktadır. Bakım faktörlerine örneklere kilo
ve şeklin aşırı değerlendirilmesi, olumsuz beden imgesi, öz değerlerle ilgili
temel inançlar, olumsuz öz değerlendirme, mükemmeliyetçilik verilebilir.
Davranışsal faktörler arasında ise diyet kısıtlama, fazla yeme, kusma yoluyla
mide temizleme davranışları, kendine zarar verme, vücut kontrolü ve vücuttan
kaçınma dahil kilo kontrolü davranışları örnek olarak verilebilir.
Yeme Bozukluğu Olan Kişiler
Yeme bozukluğu olan
kişiler sıklıkla kendileri ve vücutları hakkında olumsuz ya da çarpık bir
görüşe sahiptir. Bu son derece kritik düşünceler, kilo kontrolü davranışlarını
tetikleyen ve olumsuz bir öz değerlendirme sürecini tetikleyen utanç, endişe
veya iğrenme duygularına neden olabilir. Bir terapist tarafından yönlendirilen BDT
hangi özel faktörlerin bozukluklarını koruduğunu incelemesine ve BDT'nin
çeşitli aşamalarında ele alınacak kişisel hedefler belirlemesine yardımcı olur.
Bilişsel Davranış Terapisinin Aşamaları
BDT, hastanın
kendisini ve yeme bozukluklarını iyice anlamalarına yardımcı olan eğitim ve
beceri eğitimlerini vurgulayarak iyileştirme sağlayabilir. BDT farklı terapi
yöntemleriyle hastaya uygulanabilir.
Davranış aşamasında
hasta ve terapist, yemeyi stabilize etmek ve semptomları ortadan kaldırmak için
bir plan oluşturmak için birlikte çalışır. Duygular, tedavinin bu aşamasında
sıklıkla yoğunlaştığı için, bu duyguları yönetmek için araçlar geliştirilir ve
işin önemli bir parçası haline gelir. BDT, oturum içi etkinliklerin yanı sıra
ev ödevi de içerir, böylece yeni davranışlar uygulanabilir.
Bilişsel aşamada
tedavi ilerledikçe bilişsel yeniden yapılandırma teknikleri tanıtılır.
Problemleri devam ettiren düşünce ve inançlar belirlenir ve yeni bakış açıları
ve fikirler geliştirmeyi amaçlayan çalışmalar başlar. Ek olarak, tedavinin bu
aşamasında, ilişki problemleri, beden imajı, benlik saygısı problemleri ve
duygu düzenleme gibi daha geniş kapsamlı endişelere değinilmektedir.
Bakım ve Tekrarı Önleme Aşaması
BDT'nin son aşaması,
tetikleyicilerin azaltılması, nüksetmenin önlenmesi ve kaydedilen ilerlemenin
sürdürülmesine odaklanır. BDT semptomların ortadan kaldırılmasına odaklanmış
olsa da, tedavinin genel amacı hastaya sağlıklı ve doyurucu bir hayata
dönüşlerini sağlamada yardımcı olmaktır. Bu nedenle, sıklıkla, semptomlar bir
kez stabilize edildiğinde, tedavi, bireylerin bütünsel iyileşme ve duygusal
iyiliğe doğru ilerlemelerine yardımcı olabilecek diğer endişe ve çatışma
alanlarını içerecek şekilde genişleyecektir.
Kişiselleştirilmiş Terapi Yöntemi
BDT, her bir bireyin
tedavisinin kişiselleştirildiği ve belirli ihtiyaçları karşılamak üzere
uyarlandığı bir temel sağlar. Yeme bozuklukları için tercih edilen birinci
tedavi hattı olan BDT'de tüm tedavi yöntemlerine ve bakım seviyelerine dahil
edilir. Ek kişiselleştirilmiş hedefler ve özel terapi izleri, hastadan gelen
belirli girdiler ve tedavi ekibinden bilgilendirilmiş geri bildirimler esas
alınarak bütünleştirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder